בני הגיל השלישי, כידוע, עלולים להתמודד עם לא מעט בעיות בריאותיות שונות שישפיעו על התפקוד שלהם. גם אם הם אינם מתמודדים עם בעיות בריאותיות, הרי שהם בוודאי ירצו לסגל לעצמם אורח חיים בריא, על מנת להימנע ככל הניתן מבעיות אלו ולתפקד בצורה סדירה, בין אם זה בבית ובין אם זה במקומות אחרים.

כידוע, אחד הגורמים החשובים על מנת לסגל אורח חיים בריא, זו תזונה נכונה. כבר מגיל צעיר אנחנו לומדים שעלינו לאכול נכון ובריא, בשביל שהגוף שלנו יקבל את כל המרכיבים הרלוונטיים, וכן בשביל שהמערכות הפנימיות בגוף יעבדו בצורה סדירה. בקרב בני הגיל השלישי, זה יכול להיות הרבה מאוד משמעותי, הן בגלל הגיל והן בגלל מצבם הרפואי.

במאמר זה אנחנו נסביר כיצד מכינים אוכל בריא לבני הגיל השלישי. זה רלוונטי הן עבור מי שמתגורר במסגרות של דיור מוגן ונהנה מהשירותים השונים שהמקום מספק וזה בוודאי נכון עבור בני הגיל השלישי שמקיימים אורח חיים עצמאי בין אם זה לבד ובין אם זה עם בן או בת זוג, בביתם.

מה צריך לבדוק כשניגשים להכין תפריט תזונה בריא?

כדי לציין לטובה כי אוכל בריא הוא לא נחלת השומרי משקל והדיאטניים אלא אפילו במסגרת דיור מוגן משלבים  שינוי תזונתי ייחודי לדיירים בני הגיל השלישי. כלומר, בהחלט ייתכן מצב בו אנשים מבוגרים ישנו מעט את  התזונה אותה הם צרכו במשך כל ימי חייהם כדי לשפר את איכות החיים שלהם. העובדה שהם מבוגרים יותר ונמצאים בשלב אחר בחייהם, לא בהכרח מחייב שהם ישנו את התזונה שלהם בצורה משמעותית כל כך. זה נכון רק במקרים מסוימים.

למשל, אם במקרה התזונה אותה הם צרכו קודם לכן לא היתה מספיק טובה, או היה אירוע בריאותי מסוים שמחייב שינוי באורח חיים בריא יותר, חשוב לזכור כי ניתן לעשות זאת באמצעות שינוי תזונתי משמעותי.

לפני שניגשים להכין תפריט תזונה בריא, יש לבדוק מספר דברים. ראשית, יש לבחון את מצבו הבריאותי של האדם לו אנחנו מתכוונים להכין את התפריט. האם הוא מתמודד עם בעיות מסוימות שמחייבות התאמה לאורח חיים מסוים. למשל, אנשים שיש להם סכרת או מחלות אחרות שיכולות להשפיע כך או אחרת.

שנית, צריך לבדוק איך התפריט יכול להשתלב בסגנון החיים שלו, איך הוא יכול להשתלב על פי מאפיינים אישיים, פיזיולוגיים ואחרים. באופן טבעי כל אדם זקוק לתפריט שונה, יחד עם זאת, במקומות מסוימים אנחנו בהחלט נוכל לראות שכל האנשים מקבלים תפריט דומה עם מגוון מרכיבים לבחירה.

שלישית, יש לבחון מה הם אותם מרכיבים שיכולים לעזור להם, באיזה מינון, כיצד בונים כל ארוחה בנפרד באופן שיספק אותם, גם בשביל שהם יהיו שבעים וגם בשביל שיוכלו ליהנות מאוכל בריא וטעים.

ארבע, כשבונים תפריט תזונה בריא, חשוב מאוד לבדוק האם סגנון חייו של מי שצורך אותו, בהכרח מתאים לתפריט זה. למשל, אם מדובר באנשים שמבצעים פעילות גופנית (שחייה, הליכה, ריצה), אזי שהם צריכים ליהנות לא רק מתפריט בריא אלא גם כזה שיאפשר להם לקבל אנרגיה ולבצע את הפעילות לה הם רגילים.

איזה אוכל יכול להתאים לבני הגיל שלישי?

הרבה מאוד אנשים בגיל מבוגר יחסית, מתמודדים עם בעיות סוכר המחייבות אותם לצמצם צריכת תזונה שכוללת בתוכה מרכיב זה. לכן אפשר להשתמש במקום, באוכל דיאטתי או במרכיבים חלופיים שיכולים גם להשביע וגם נחשבים בריאים.

מעבר לכך, חשוב להשתמש במרכיבים כמו ירקות, פירות, דגים, פחמימות מורכבות, גבינות איכותיות, בשר איכותי ועוד. יש דברים מסוימים שיהיה נכון לצמצם, כמו למשל, צריכת לחמים, צריכת עוגות ועוגיות, גלידות, משקאות ממותקים ועוד. מצד שני, אפשר להגביר צריכה של ירקות ופירות, אשר נחשבים גם בריאים וגם מספקים את המרכיבים הרלוונטיים שהגוף זקוק להם.

מעבר לעובדה שצריך להתאים אוכל מסוים לגיל המבוגר על פי מאפיינים אישיים, חשוב גם לבצע מעקב, הן אחרי התזונה והצריכה שלה והן אחרי מדדים שונים. אפשר לבצע מעקב כזה באמצעות בדיקות דם ואפשר להשתמש באלמנטים אחרים לשם כך. חשוב גם לבדוק איך מי שצורך את התזונה, מרגיש, האם הוא חווה שינוי והאם מדובר במשהו חיובי או במשהו שלילי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *