מי גאון – איך תדעו אם כדי לרשום את הילד שלכם למבחני איתור מחוננים. הרבה הורים נוטים לחשוב שהילד שלהם גאון – וחלקם צודקים. מחוננות היא יכולת אנושית שמתבטאת במצוינות, לרוב בהיבט ההשכלתי: מדדים גבוהים של חשיבה, הבנה וסקרנות. מנת המשכל (IQ) של מחוננים גבוהה מהממוצע בקרב בני גילם, אך אינו מהווה מדד כניסה למבחני איתור מחוננים.

המושג מחוננת קיבל את הגדרה תיאורטית מתחילת שנות ה-90. עם השנים נוספו מושגים נוספים להגדרתה. למרות שקיימת הגדרה מקובלת חוקרים חלוקים בדעותיהם לגבי שאלות אוניברסאליות למוגש מחוננות, יש הטוענים שאת ההגדרה למחוננות צריך להעניק לפני אזורי מחיה. בישראל לא מכללים ציונים IQ כמדד למחוננות כי בארץ משרד החינוך הקצה תוכנית מיוחדת לפי מיקום מגורים.

סימנים מקדימים לאיתור מחוננים

יש לא מעט מאפיינים לאיתור מחוננים שכדי לשים לב אליהם. מחוננים רבים מתאפיינים בזיכרון לטווח הרחוק, סקרנות ורצון ולהתנסות, חשיבה מהירה ופתרון בעיות מהיר, והעדפה לפתור בעיות מורכבות. רבים מבטאים מוטיבציה גבוהה, ומשקעים מאמץ רב כאשר ניצב בפניהם אתגר. לרבין יש דמיון מפותח המתבטא בכישורים יצירתיים ואמנותיים.

מקובל לחשוב שהצרכים הרגשיים והבעיות החברתיות של ילדים מחוננים הם כשל אשר הילדים בני גילם. עם זאת, ישנם מספר מתאמים סטטיסטים לקשיים אשר אותם ילדים חשופים להם יותר. חלקם נובעים מהיכולות הקוגניטיביות של הילד וחלקם מיחסי הגומלין שלו עם הסביבה. כתוצאה ממצב זה יכולה להתפרש התנהגותו של ילד מחונן בצורה שונה מילדים אחרים.

שלבי הקבלה לתוכנית לאיתור מחוננים

הקבלה לתוכנית לאיתור מחוננים מתבצעת בשני שלבים – מבחן וראיון קבלה.

שיטות חינוכיות להתמודדות עם ילדים מחוננים

לאחר קבלת הילדים מחוננים לאחר סיום בחינות איתור מחוננים לבתי הספר שלהם, על הצוות החינוכי המלמד אותם ללמוד ולהיות מגובה בצוות הדרכה מיומן בהתמודדות עם צרכים של ילדים מחוננים. כיום מסלול ההכשרה לעובדי הוראה לתלמידים מחוננים עומד על שנתיים. על המורים להיחשף לחומרים המותאמים לילדים המחוננים ושעשויים לענות על הצרכים המיוחדים.

לאחר מעבר הבחינות לאיתור מחוננים, הם נכנסים למסגרות של בתי ספר לפי מקום מגורים, ואז עולה השאלה – מה קורה עם אותם ילדים מחוננים בחוץ, בחיים האמיתיים?
כאן נכנס התפקיד של כל הצוות החינוכי להכין ולתת להם את הכלים להתמודדויות בחוץ. לא תמיד החברה יודעת להכיל אנשים מחוננים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *