כשמדברים על חפירת מרתפים מתכוונים לרוב על חפירת מרתפים במבנים קיים. חפירה של מרתף בפרויקט בנייה חדש, אינה חלק נפרד מהבנייה עצמה. חפירת מרתף בתור תוספת למבנה קיים היא פעולה מורכבת, אך לא בלתי אפשרית, והיא דורשת מומחיות בתחום, ישנם כמה דברים שכדאי שתתייחסו אליהם אם ברצונכם לחפור מרתף.

איטום מרתף

חפירה של מרתפים בתת קרקע לרוב דורשת איטום איכותי, בגלל הרטיבות והלחות שיש בקרקע עצמה, וניקוז מי גשמים. צריך לוודא שהאיטום נעשה כמו שצריך, אחרת המרתף עלול לפתח עובש וריקבון וריח רע, זו תופעה נפוצה המרתפים לכן יש להקפיד על איטום איכותי ולא לחפף בנושא הזה.

תכנון בנייה
תכנון בנייה

סוג הקרקע

מדובר על חפירה בתת קרקע, ועוד בפרוייקט קיים, על כן יש להתייחס לסוג הקרקע שהחפירה נעשית בה, אם מדובר בקרקע סלעית, או חולית או צפופה, כל סוג קרקע דורש טיפול שונה ושימוש בחומרי גלם שונים, על מנת להבטיח איטום ובידוד איכותיים.

השימוש הרצוי במרתף

לשם מה מיועד המרתף? שימושים שונים דורשים בנייה שונה, אם המרתף מיועד למ”מד, לחדר קירור, לחדר שניה, לחדר שירותים ואמבטיה ועוד.

טמפרטורה רצויה

מרתפים נוטים לסבול מטמפרטורות נמוכות, ולפעמים גבוהות. בהתאם לסוג הקרקע יש לבחור את שיטת הבנייה הרצויה על מנת להבטיח את הטמפרטורות הרצויות. בנייה נכונה יכולה לחסו הוצאות על מיזוג אוויר ואוורור, בהתאם כמובן לשימוש הרצוי במרתף.

התשתית הקיימת במבנה

יש לקחת בחשבון את התשתיות הקיימות כבר במבנה ואת ההתאמה של המרתף אליהן, האם מונחת תשתית ביוב היכן שהמרתף מיועד להיבנות? אם כן, יש להתאים את הבניה אליה. אותו הדבר תקף לגבי תשתית חשמל מים וצנרת. יש לתכנן גם את התשתית של המרתף עצמו, מה נדרש ממנה ואיך להתאים אותה לתשתית הקיימת. כמובן ששוב, הדבר כפוף לשימוש המיועד במרתף. אם רוצים לבנות חדר שירותים ואמבטיה או יחידת דיור נפרדת, נדרשת תשתית שונה מחדר שינה או מחסן.

אוורור

מרתפים בדרך כלל סובלים מאוורור גרוע מכיוון שהם ממוקמים מתחת לאדמה. ישנן דרכים שונות לדאוג לאוורור המרתף, והם דרושים הוצאות שונות, כדאי להתייעץ עם הקבלן שמבצע את חפירת המרתף בשבילכם על מנת לוודא שהמרתף מאוורור כמו שצריך, זה יחסוך לכם הרבה כאב ראש אחרי זה. כמובן ששוב, הדבר מותנה בשימוש המיועד למרתף, ואם אתם מעוניינים באוורור או לא, מחסן לא דורש אוורור בדרך כלל, חדר שינה – בוודאי.

אחוזי בנייה

מרתפים בדרך כלל לא יגרמו לתוספת באחוזי בנייה, אך זה תלוי בגורמים שונים, כדאי לברר את הנושא לפי שחופרים, כדי לא להסתבך אחר כך.

המבנה הקיים

צריך לתכנן בקפדנות את חפירת המרתף בהתאם למבנה הקיים, על מנת לשמור על יציבות של המבנה וכדאי ליצור גישה נוחה למרתף. החפירה צריכה להיעשות בצורה שלא תסכן את המבנה הקיים וזה דורש תכנון מדויק על ידי קבלן בנייה מקצועי.

Photo by Aleksandar Pasaric from Pexels

Photo by Lex Photography from Pexels

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *